Tuesday, May 17, 2011

KAMI GURU MALAYSIA

sambutan hari guru tahun ni ade sedikit makna untuk aku.sebab aku dapat anak murid baru dan kembali bergelar teacher sehari sebelum sambutan hari guru.sumpah rindu dengan gelaran teacher.sampaikan setiap kali di sapa dengan gelaran macam tu, automatic senyum hias muke.dan bila berdepan dengan anak murid perasaan nervous tu hilang serta merta. walaupun aku takde sebarang plan untuk ajar ape.maklumlah baru hari pertama.
Tapi demi terpandangkan, muke anak anak murid terus mulut lancar mengeluarkan semua ilmu yang otak aku punya kepada anak murid yang ade dekat depan mata.nervous yang aku kumpul sejak dari rumah hilang tak tau pegi mane.dan saat tu jugak aku start jatuh cinta.sampai aku boleh cakap dekat mr liebchen yang aku dah ade buah hati baru.name dieorang ialah faiz,rabiatul .....habis semua nama anak murid,aku sebut.memang nama dieorang tak lekang dari bibir.ade je tentang dieorang yang aku nak cerita.faiz tu comel la rabiatul tu pemalu la semua aku nak cerita.naseb mr liebchen memahami.tak jeles pulak beliau bila aku sibuk cerita pasal murid lelaki tingkatan 3 !
Dan perasaan bergelar seorang cikgu tu memang perasaan yang sangat bagus.cikgu boleh jadi doctor.diagnose penyakit students.lemah grammar ape puncenye? Simptom dia macam mana? Cara penyelesaian pulak ape?
Sebab tu aku suke jadi cikgu.aku yang tak mampu nak perah otak amek medic,dapat berangan konon konon jadi doctor dan anak murid tu jadi pesakit.lepastu boleh ajar anak murid sampai pandai dan jadi doctor :)
Dan tadi mase dalam kelas.lecturer suruh semua orang berdiri tegak, muke seriyes.jangan ada yang gelak.berdiri macam nak nyanyi lagu negaraku.lepastu.lecturer suruh nyanyi lagu kami guru malaysia.memang nak gelak pon ade.tapi lecterer tak mau toleransi.die tak kan bagi duduk selagi tak nyanyi lagu kami guru malaysia.dan kiteorang yang memang benci berdiri tapi suke kan kerusi empuk terpakse menyanyi.menyanyi takde masalah tapi lagu tu kiteorang anggap terlalu bergenre skema.kiteorang belum rasmi jadi cikgu lagi.tak perlu kot nyanyi lagu ni.tapi lepas nyanyi semua orang pon jadi sayu hati.rase berat bahu kanan dan kiri. lirik lagu tu macam satu janji.ikrar seorang guru untuk didik anak bangsa.sampai berjaya.
Dan.. anehnye aku dirasuk perasaan sedih bila mengenangkan.. Tak ramai manusia yang suke tunaikan janji sekarang ni.kan?


P/s : minggu depan aku jumpe anak murid lagi yeayy :)

7 comments:

Siti Noor Aminah said...

aku sempat jadi cikgu 2 bulan. haha. rugi aku abeh kontrak sebelum hari guru kan.. hahaha

Hairil Rizal said...

Parents saya dulu cikgu. Atuk saya pun dulu cikgu. Saya faham tugas mereka bukan mudah.

Teringin nak jadi tenaga pengajar ni..tapi dah terlambat kot nak berpatah arah... :(

Days said...

gc: hahah mmg rugi dulu aku xsmpt ari guru tp smpt ari raya.melambak kad raye dpt weyh ..cm artis dh rase hehe

Days said...

warlord: ape susah bro apply for part time lecturer la hehe

TALKaLOT said...

time nyanyi guru malaysia aku de ase trharu ckit la...

Days said...

syu hunny: aku pon rase meremang bulu roma hehe.rase cm bahu ade sikit senget sbb cm bertanggungjawab dkt semua budak yg tgh blaja nih kan kan hehe

deeshays said...

site Web de l'entreprise Hermes Dolabuy voir cette page Dolabuy Hermes cet article répliques de sacs gucci