Sunday, March 18, 2012

WHY?

ade fesbuk baru sejak masuk sekolah nih.my private life perlu di jauhkan dari deria bau anak anak murid.bukan la hebat sangat pon my private life.tapi cukuplah sekadar ape yang dieorang dah tau.seperti aku dah bertunang(ouh yang nih dah tau dan asyik2 perli)
aku suke layan 9gag.ini memang tak bleyh blah.ade ke label aku reader 9gag sejati since aku memang dah letak 9gag apps dekat epal.mane dieorang tau ntah.mesti penah nampak la tu aku buang mase bace 9gag dalam bilik guru ke ape.eh tapi tak silap aku aku bace 9gag kat rumah je.ke aku ade penah buat tapi aku buat buat tak perasan? akhlak guru sorang nih lahaii.ok tak pe lepas nih alert.di sekolah. professionalism seorang guru tu perlu di maintain kan
tak bleh sembrono langgar.mesra peramah dengan anak murid bagus.tapi perlu ade boundaries.jangan main langgar je.peringatan dekat diri sendiri.sebab aku kadang2 bile anak murid aku lambai aku boleh buat peace.gile senget.macam mane aku boleh terlepas jadi cikgu nih? kalau anak anak murid laung.TEACHER! aku bleh jawab YO!
(tapi nih kalau dieorang laung dekat2 la.kalau dari jauh aku just angkat tangan je.tak keje aku nak jerit.buat nye ade pengetua.habes la aku!)

sekarang bagi tau sikit aku nih cikgu ke rappers? kadang kadang aku ade perasaan yang aku nih murid bukan cikgu.punye la tak sehat pemikiran aku nih.
kalau pengetua marah marah dekat perhimpunan.padehal beliau marah anak anak murid.
aku yang kat atas pentas tu pulak yang seram sejuk siap tunduk bawah lagi kepala nih.
macam kan aku pulak yang kene marah.berpeluh2 jugak sebab cuak.padehal tak de kene mengena dengan aku pon.ntah hape hape.

ok dah melalut.sebenarnye nak bagi tau.aku ade new fesbuk acc khas untuk tatapan anak anak murid.jadi bile dieorang nak add fesbuk.silekan la jamu mata dengan fesbuk baru yang ade profile picture semata mata tu.tapi anak anak murid aku bijak bijak semuanye.tau je aku buat fesbuk khas untuk dieorang.aku pulak.mane penah berjaya kelentong anak murid.aku anggukkan aje.jujur tak? jujur sangat kan?

ok minggu lepas sebelum cuti aku bagi arahan dekat semua kelas yang aku ajar.sile up status dalam bahasa inggeris dekat wall fesbuk masing2.aku nak datang jengok.padehal aku nak stalk.tapi takde alasan jadi terpakse bagi arahan macam tu.sambutan dari arahan aku tu hebat dan meriah jugak.masing masing up status dalam bahasa inggeris.dah la aku nih cekadak.mintak at least 2 status.maka banyak la status dalam bahasa inggeris di wall wall yang terlibat.impress aku kejap.bagus.did i mention yang anak murid aku baik baik? hehehe
tapi kan dalam pade dieorang sibuk cakap bahasa inggeris tu.dieorang agak anti kalau aku cakap bahasa melayu dekat fesbuk.tak kesah la sama ada nak comment dieorang ke.or mase aku tulis status sendiri.alahai anak anak .cikgu bahasa inggeris kene hidup mati dalam bahasa inggeris ke? jenuuh la macam tu.muntah hijau aku.
ok dalam dieorang sibuk up status dalam bahasa inggeris tibe tibe aku di soal dengan satu soalan susah nak jawab .

soalan berbunyi:

"kenapa teacher nak jadi cikgu bahasa inggeris? "


10 menet ade aku pikir.ape nak jawab nih.nak bagi jawapan santai ke? seriyes ke? atau ekot sedap aku la.sebab soalan nih untuk aku kan? tapi tu la.bile dah jadi satu figura yang di pandang agak sempurna oleh anak anak murid.ye la asik asik teacher.soalan mathematic moden pon aku kene jawab jugak macam kan aku dulu terel math.
susah jugak sebenarnye.kalau aku jawab main main mane tau dieorang label aku teacher gile.sedih aku kot.
kalau jawab seriyes nanti dieorang label aku skema.haihh.
tu yang sampai 10 menet aku pikir tu.
ikut hati mane aku tau aku nak jadi cikgu sayang sayang ku sekalian.cikgu tak termasuk dalam cita cita aku.
manusia yang dekat sekolah dulu pon jenuh la menyusah kan hati cikgu cikgu die sendiri.mane penah letak harapan nak jadi cikgu.tapi tu la.takdir tuhan.sape aku nak nafikan?
kalau aku cakap aku nak jadi cikgu bahasa inggeris sebab nak tolong bantu anak bangsa itu jawapan cliche.
jadi ape jawapan aku?



.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.



.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
..
.

.


.

.


.

.


.

.
takde alasan.aku buat sebab ini amanah.aku belum tahu di mase depan aku nak teruskan dengan jalan yang aku tengah pilih nih atau tak.pilihan ade bermacam macam pilihan.tapi buat mase nih.mendidik nih dah jadi satu amanah.jadi buat je la.passion itu memang perlu ade.berapa taun kene latih jadi cikgu.tak kan sampai sekarang masih takde nafsu nak bantu anak bangsa jadi manusia?
harus la ade kan? jawapan nih aku tak letak pon dekat fesbuk anak murid yang tanye tu.aku senyum je.nanti nanti aku jawab secara verbal.lagi senang hati.aku boleh tengok mata anak murid aku.boleh process apa jenis jawapan yang die nak dari aku.
senang kan?











p/s: kalau tertulis dalam takdir.sepanjang keberadaan aku dalam dunia.aku di takdir kan jadi seorang pendidik.yang mana gelaran cikgu itu tak kan pernah ade tarikh luput.aku terima.
aku seronok.dan aku bersyukur.kalau di takdir kan jugak jodoh aku dengan gelaran cikgu tak lama.takpe lah.et lis aku dah penah ada percubaan mendidik anak bangsa
tinggal nak berdoa banyak2 supaya dieorang akan selalu praktik ape yang pernah aku ajar :)

No comments: