Thursday, March 26, 2009

DIALOG KELIRU 2

SITUASI 1

FTMSK,UITM S.ALAM 2004



Tukang soal 1 : eh syad,ko penang kat area mane?
Aku : Erk..weh aku orang negeri sembilan la….(sambil

buat muke tenang)
Tukang soal 1 : toksah dok auta la syad..aku tau hang orang penang..xpon kedah kan?
(xpresi muke beliau kali nih amat meyakinkan)

Aku : oit..seriyrs la aku bukan org penang

kedah mahupun perlis..aku org negeri
sembilan ..pure noghori la oit..(hati mula
bimbang..bimbang dibuang negeri ..)
Tukang soal 1 : Abes nape ko cakap macam orang utara?

Aku : Ades..aku nye best friend orang jitra la..dah selalu

mingle ngn die..
Leh la cakap bahase kedah sket-sket

Tukang Soal 1 : Owh ye ke..? ishk tapi ko cakap pekat tol

cm org utara pure..


Aku : Sambil lemparkan senyuman maneeesss ..xdak la

biase-biase je
( tengah diaplikasikan sifat rendah diri kala ini..)



SITUASI 2



BK 15,FLS ..HELL…………………
MEETING SRM yg lame dan menjengkelkan hati serta jiwa..

Ketua Unit SRM: Ni sape name tadi?
Aku : Syahirah…(xmampu lagi nak gtaw name glamer)

Ketua Unit SRM : Orang mane heh? Sabah ke?

Aku : Eh..xlah ..orang Negeri Sembilan…

Ketua Unit SRM : La ingatkan orang Sabah ..dengar cakap ngN

kawan tadi pekat gak loghat awak


Aku : sebab kawan saye ramai dari sabah and Sarawak

sebab tu kot...ckp pon dh cam dieorg..
(muke dh start gelabah..saye bukan dari sabah

la..)





Nota kaki : soalan2 yang mencabar level integrasi kenegerian aku
Sesungguhnya aku masih setia dengan negeri 9
Akan tetapi kerana seronok dengar dialek orang lain
Buat aku nak try jugak cakap mcam kawan2 aku tu
Aku tengah apply term masyarakat majmuk dan

bangsa nih..
Disini…ade kaitan dengan cross culture ..errr..ade ke?
Ade kot...sekian…Harap Faham..







p/s: bile aku gtaw mr liebchen tentang perbualan diatas..die cakap aku
xdk pendirian....pe kene mengena pendirian dengan kebolehan bertutur
dialek lain? Aku bertutur dialek lain tapi xpernah miss nak cakap dialek
nogori aku dengan…NUGHUL..si gadis tampin …

3 comments:

kunang kunang said...

eleh name nughrl je yang ade. name aku?? hahaha

Days said...

ko entri baru nanti..sabar yea..aku akan pastikan semua org dlm class tu dpt credit kat blog nh hahaha ble lg nak glamer ye tak hahaha

i Pakcik Zharul said...

cantektek gila layout!!!!!!!!!!!