Sunday, March 29, 2009

kEsAkEtAn

akhirnye lesson plan siap.tapi effect dari buat lesson plan amat la menyeksakan .....
MIGRAINE...! sangat tak suke bile kepala nih dah jammed dan mintak rehat.Bila migraine datang menyerang,aku rase macam lumpuh seluruh badan.Asyik terlantar di pembaringan.Mata akan dipejam rapat sebab sebarang cahaya akan buat saket di kepala makin parah.Aku terpakse terbaring dengan mata terpejam rapat,kepala yang memberat buat terkadang aku rase nak meraung hebat...sakett...Dah selamat telan 2 biji ubat still camtu je..xdk tanda nak elok pon.Aku biasenye bile diserang migraine nih akan berada dalam 2condition.Pertama,aku akan terlantar tak berdaya..sambil mata terpejam rapat seperti yang aku alami tadi.Kedua,aku tak boleh tido langsung dalam mase 24jam ..penat tapi mata xmau lelap..memang saket memang letih,sampaikan aku rase badan dah xlarat tapi mata tetap xmahu terpejam rapat...
kalau orang tanye ape weakness aku ..sure aku akan cakap migraine..sebab aku memang lembik lemah longlai kalo migraine itu datang menyerang.
Kepala yang berat buat satu badan xlarat....
Aku syak aku kene migraine nih tadi sebab faktor waktu tido x teratur dan makan mende yg ade black paper ni..aiseyhh..
bila anda seorang penghidap migraine tegar,maggie ,nescafe,blackpaper adalah musuh utama,ade je salah sikit dalam makanan,lepas tu siap-siap la nak rasekan penangan lumpuh di kepala...
naseb lesson plan tu dh siap .kalo xsiap lagi mahu aku lagi tertekan.
naseb jugak sebagai penghidap migraine dr tahun 2000 aku dah punya cara tersendiri nak reduce kat saket kat kepala nih..healing process yg aku lakukan adelah..

1. mandi di bawah shower,sambil nikmati titisan kasar air merejam kepala
dilakukan hingga kepala aku terasa sedikit ringan..even tyme tu bibir dh
biru kulit dah kecut tetap kne teruskan selagi kepala belum terase ringan lagi.
2. Mengunakan syampoo yg ade menthol.Syampoo nih akan buat kepala
rase berangin..so memang lepas bershampoo akan rase segar sesangat
maka dengan itu ringanlah sikit saket dikepala nih..
3.menongeng dlm posisi bersujud,,bagus untuk pengaliran darah kat kepala
mr liebchen kate nak cepat elok migraine buat solat sunat selalu...
hurm..akan diusahakan jika diri mampu...
"ALLAH tidak akan uji hambaNya,jika DIA tahu hambaNya tidak
mampu untuk menangung ujian dariNYA,"






p/s:tbe-tbe rase nak buat earth hour lg skali ...i hate light..for now...

No comments: