Sunday, March 8, 2009

Jawapan Doa

“salam..syad aku dah disahkan pregnant 6minggu..doakan kesihatan aku and baby ye


message kegembiraan yang diterima dari seorang kawan yang akhirnya doanya dimakbulkan tuhan untuk mendapat seorang zuriat yang bakal membawa kebahagian dalam rumah tangga dia dan suami..kawan aku nih selalu mengadu die risau dan bimbang sebab xpregnant lagi walau dah nak setahun kahwin..aku yang tidak tahu nak react camne tentang masalah die sebab aku memang xdk pengalaman hanya mampu suruh die doa banyak2 dan ingat janji tuhan setiap orang itu telah ditetapkan rezeki mereka sedari dalam kandungan lagi…aku tahu die risau, aku dapat rasakannya..ape lagi yang diimpikan oleh setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga kalau bukan zuriat sebagai lambang cinta..zuriat yang mengeratkan lagi kasih sayang antara mereka.
Boleh dikatekan evrytime kiteorg borak die akan selalu cerita tentang harapan die yang nak pregnant and tentang betapa die xsabar nak rase pengalaman tu..ye la ape lagi yang die boleh harapkan selain cahaya mata..die punya hidup bahagia sekarang nih..hanya zuriat lah pelengkap kebahagiaan die untuk jadikan kebahagiaan tu lebih bermakna..

Aku selalu cakap kat die jangan mengeluh ..jangan salahkan takdir..tapi bersabarlah..dan berdoa…itu je yang mampu aku cakap untuk tenangkan die walau aku tahu sabar itu menda yang paling susah untuk dilakukan ..untuk tempoh yang seketika mungkin kita semua mampu sabar..tapi untuk jangkamasa yang panjang,dengan umpatan orang ..dengan iman yang senipis kulit bawang mana mungkin kita boleh bersabar..tapi itulah yang dikatakan dugaan ..dugaan hidup..
Kalau kawan aku rase down sangat aku selalu petik ini ayat yang aku cilok dalam novel-novel yang pernah aku bacer..just untuk tenangkan die.

mungkin ALLAH tu nak kau betul-betul ready mentally and physically sebelum kau mengandung and jadi seorang ibu..mungkin DIA nak kau kuat semangat,badan kau betul-betul sihat,and kau betul-betul ready untuk jadi seorang ibu yang terbaik untuk anak kau nanti..sebab tu lah kau dikurniakan baby lambat..sebab kau diberi mase untuk bersedia..agar kau tak sia-siakan anugerah yang DIA bagi nanti”

itu je lah ayat penenang perasaan yang aku selalu cakap kat die,ape lagi aku mampu buat..aku nih pengalaman pon xdk ni kan pulak nak bagi nasihat super duper hebat..
kalau nak di ekotkan aku lagi la rase rendah diri kat kawan aku nih sebab die dh lame naik satu level dari aku ..die dah hampir lengkap menjadi seorang perempuan..
die dah pon bergelar isteri orang,dan die kini hampir bergelar seorang ibu..
and aku pulak ..still xbuat ape-ape lagi perubahan major dalam hidup ,still macam nih until bila pun aku xtahu…tapi yang penting jangan lupe berdoa…result dari doa tu mungkin lambat atau cepat, kite same-same lah lihat..macam kawan aku tadi hampir setahun die berdoa tapi akhirnya doa die dan suami dimakbulkan ALLAH.
Jadi untuk yang punya harapan hebat jangan berhenti berdoa…
Berdoa selagi kita punya kudrat dan percaya ALLAH itu melihat dan mendengar segalanya….dan DIA pasti tidak akan mengecawakan hambanya yang berdoa….



p/s:perlu atau tidak untuk naik ke satu tahap lagi ...?

No comments: