Monday, March 30, 2009

SETIA ITU APEKAH?

“ko dengan bf ko dh baper lame?”

“er..5tahun…”

“lamenyeee…kau xborink ke?”



Soalan yg bagi aku kurang cerdik untuk di tanye..yg bertanya itu seorang manusia..yg ditanya adelah AKU ..juga seorang manusia..ape je yg beza sangat tentang kite dua? Mungkin la sifat fizikal tu ade beza sket,tahap kecerdasan otak pon mungkin ade la jugak,aku pandai Ko bijak,aku cermerlang kau tidak..kan? hoho
eh tapi cara kau tanye aku macam aku alien dari planet zuhal tu pehal? Kau pernah rase borink? Pernah kan..?
Aku pon pernah la..malah selalu je aku rase borink..tambahan pulak bile disuruh g class opah yg berdurasi selama 3 jam tu..hah tu cnfirm boring..siap pakej ngantok lagi…
Ok ..aku paham maksud soalan kau tu ..tapi try relate kan sifat semulajadi manusia yg pernah berasa bosan itu dengan soalan kau .,,cnfirm kau dah dpt jawapan tnpa perlu tnye aku lagi..kan? tp xpe sbgai manusia aku paham..kite memang suke bertanye walaupon tentang sesuatu mende yg kite dh tau..kite memang suke berlagak dungu..

Memang 5 tahun tu satu tempoh yg lame..pernah tibe time sengal udang aku datang..
Aku ckp dgn mr liebchen yang kalo aku kawen ngn die.. sure anak aku dh masuk tadika dah sekarang..(
nampak tak sape yg gatal dlm ini cerita ?..AKU kan? =b )
Tapi tu la..mane mungkin baru couple hari ni,esok aku terus nak nikah..ape ingt aku nih gelenyor sangat ke? Sure la take time ..mau kenal hati die dlu,nak tgk die nih leh diharap ke x..betul ke nak kat aku ..or nak amik kesempatan je..ye lah mane leh senang2 caye kat orang..sebab tu la smpai 5 tahun dh nih ..mau kenal hati budi nye pasal..tu pon makin lame kenal kekadang rase mcm xpernah kenal langsung..name dh manusia..sure sikap sesumpah yg cepat berubah-ubah tu ade dlm dri …(
sekarang kite tiru sesumpah ke atau sesumpah tiru kite?ARGH..conpius la…)
Mase bukan ukuran untuk kenal seseorg..senang cite kite xleh berkiblatkan mase untuk ukur jauh mane kite kenal org tu..
Bagi aku 5years tu bukan la lame pon…kalau kite dok kire waktu, make makin lame la kite rasekan ..tapi kalo kite buat x tahu je..cepat je mase tu berlalu ..tu kan name nye lumrah..
sebab tu mr liebchen slalu ckp ngn aku mase aku tengah terkinja-kinja wish die happy anniversary(tolong jgn bygkan aku terkinja-kinja yea. ..)
die cakap jgn mengira waktu..sebaliknye hargailah waktu bersama tu…trus ilang mood terkinja aku…gile anti xcited itu worang …cess
Berbalik kepada soalan tadi tu ..sure ..dalam 5tahun kenal tu memang kekadang aku rase bosan ..ye la balik-balik dengan orang tu je dlm tempoh 5taun yg lame tu
G lunch ngn dengan die,mau g kelas ngn die,tidur ngn mandi je bukan ngan die
..(merujuk pengalam di uITM dlu..)
Tu pon kekadang dlm tido leh mimpi die..(ye aku jiwang..jadi?)

Tapi aku anggap itu semua satu dari latihan untuk menerima hakikat idup..
Kalo aku kawen nanti..sure aku nak sehidup semati mgan suami aku kan?
sure la aku kene idup ngn die smpai la kami mati bersama atau ajal itu menjemput dia meningalkan aku ,atau sebaliknye..ataupon die gatal crik pompuan lain..dan aku selamber tinggakan die dgn diiringi nyanyian lagu bye bye bye dr n’sync..
hurm harap dijauhkan ..…
so dlm tempoh mase berkahwin tu sure aku akan hidup berdua ngn suami aku..berdua bersama..jadi aku akan menghadapi orang yg same sehingga aku menutup mata…! Jadi ape yg tgh aku buat nih ..bukan lambang setia semata-mata tetapi melatih diri agar tidak menjadi seorang isteri yg nusyuz kelak..aku xmau masuk neraka..korg nak ke? Xmau kan..tu pasal aku applykan prinsip practice make perfect disini..
mesti korg ingt aku gatal..xsabar-sabar nak nikah…tapi kalau demi kebaikan di mase depan ape lah salah aku trained diri awa-awal.
.daripada baru 2minggu nikah aku dh muak dengan si suami pastu terus mintak cerai dengan alasan mudah iaitu
SAYA SUDAH BOSAN DGN ABG!!!..
hah…lagi la malu time tu ..
Periuk belanga pon belum habes cuci aku laki bini dh siap nak bercerai berai
Bikin name family aku glamer je satu daerah..hurm baik xpyh..

Kinah ..dah pergi kursus nikah ..aku xjoined sebab time tu xpunya mase dan ringgit Malaysia sgt ..(
kursus nikah sgt mahal untuk dihadiri dengan alasan saje-saje suke yea,,)
so balik je kinah dr kursus kawen tu die duk la bagi briefing kat aku hari-hari tentangg institusi perkahwinan itu
Ade je perangai aku yg dia tegur..selalu lah keluar dr mulut die mcm nih
“ishk kalo cmnih le perangai kau ayong,baru seminggu kawen kau dh cerai aku rase”

hah,..tu die adik zaman sekarang..kemain lagi mengata aku ..tahu lah diri tu dh up lagi satu level..lu kerek haaa sama gua….huhuhu.
tapi aku senang dengan teguran tu ..teguran yg bagus agar aku sedar yg mane-mane perangai aku yg xsemengah tu harap dpt dibuang before aku pegang title jande berhias..
satu mende dr byk-banyak perkara yg aku terkesan daripada ceramah ustazah kinah tu ialah
10 tahun pertama perkahwinan..adelah tempoh percubaan…
Tu die..10 tahun ok..aku yg 5 tahun nih pon dh rase mcam lame..ni kan pulak 10 tahun ..
Adoiyaiii..jadi oleh sebab tu lah ..kita kene latih diri kita untuk setia pada yg satu,setia pada yg syg..agar kite x terbuat perangai isteri curang ..yg sgt riang mintak cerai tnpa pikir panjang ..tak dk langsung schemata bahawa perbuatan die itu bakal mengegarkan tiang arash..dilaknat malaikat dan dimurkai oleh ALLAH..
nanti sape yg rugi .umo xsmpai 30 tahun dh dpt title jande..kite gak rugi ..bukan rugi diri je tapi rugi hati sebab cinta tu bukan mcm tukar baju ..even tukar baju pon xseronok pe..letey kene angkt-angkat tgn semua..
Bukan susah nak setia..just control nafsu kite..aku paham perempuan ade 9 nafsu dan berbekalkan hanya 1 akal sahaja sure kekadang kite akan rase cm nak miliki semua lelaki..pantang jumpe yg hensem trus kite nak..atau pon memasang impian didalam hati untuk nak dpt itu lelaki..
oit mane leh..! even kite lawa kalah aishwarya rai skali pon.. lum tentu kite dpt takluki semua lelaki..sebab cinta tu kekadang xtgk muke cun sgt …
die tgk hati gak..kalo tidak ..xkan aishwarya rai pilih abishek yg xreti nak shave jambang dan nampk selekah memanjang tu ..? die leh je pilih laki yg lagi smart dan sentiasa bercukur jambangnye…cm edward cullen ke kan..(aku amat kecewa ashu memilih abishek sebenarnye…)
kate cantik ..sure boleh tackle mane-mane laki yg kite suke kan ..tapi tu sebab la orang ckp cinta tu buta..bukan kite yg memilih cinte tapi cinta yg pilih kite..
jadi jgn ekot suke kite je..pilihan xsepenuhnye ditgn kite..

Okeyh aku dh mule rase aku puitis xtentu arah dh nih ..senang cite cm nih ..bagi yg dh ade buah ati ..dah bercinte lebih dr setahun tapi tibe2 rase borink dengan si dia..buat lah ape yg termampu untuk pulihkan balik relationship tersebut,..tu pon kalo la kau syg lagi buah ati kau tu …dan kalau rase nak pertahankan hubungan tu..
kalau ko dh borink sebab ade calon lain yg lagi hensem dr si buah ati yg membosan kan tu aku xmau comment la..tu hak individu..
Tapi satu je la aku nak ckp..kekadang kite nih tamak..kite rase kite akan dpt yg lebih baik .lalu tinggalkan yg kite ade nih tadi untuk berada dismping yg tidak tentu lg baik budinye…akhirnye kite jugak yg rugi sebab yg kite tinggalkan itu adelah permata yg kite puja itu pulak sebaliknya adelah kace..tp normally mende tu akan kite find out later..after yg si Kaca Itu membuat palat terhadap hati kite..
ala lumrah la manusia..xpernah puas dengan ape yg ade..sentiase nak cube mende yg baru ..nak xplore dnia..tu yg jadi kes sorg pompuan ade 4 suami tu
..(ini nafsu ke ape?)
Tapi dlm kite dok gelojoh ikut kan sgt nasehat dr syaitan tu jgn la lupekan akal kite yg satu tu ..tlg la dengar nasehat die sket ..baru rase ade fungsi otak tu..kite semua dah menempuhi fasa matang dlm kehidupan..jadi lepas nih samaada ikut kan nafsu atau turutkan akal ,kite sendiri yg menangung segala akibat..
Bukan org lain..tapi kite..yg menangis adalah kita…yg ketawa juga adalh kita..
Yg jatuh kita.yg berlari juga kita..


Kite akan menyesal jika cube bermain dengan cinta dengan menjadi tidak setia..
Kerna hidup ini punya karma..hari ini kita riang permainkan perasaan org..
Tapi esok akan ade yg bergelak sakan..kerna melihat kite menangis di kecewakan




p/s: setia selagi diperlukan…..

2 comments:

kunang kunang said...

babi panjang gile doeh

Days said...

bg ko apply sket ko nye reading skills..blaja je taw aplly lom tentu hahaha