Friday, June 18, 2010

POEM ITU SAJAK.KE SYAIR? GURINDAM BUKAN KAN?

fragments by hilarry tham.


There will be days
when you will not know
you love me
When the soul goes wondering
among the cold sleeping stars
remote from the living things.

There will be nights
when you will not know
you are yourself,
when the mind sinks tiredly
under the indifferent waves
careless of all emotions

And in between is the breathing
breaking sense of involvement,
when people walk into you
stay a day, maybe a year,
and leave again
with casual farewells,
leaving you to weary-clear
the untidiness and the mess.

You smile though at memories
you find lying under a chair,
a gift of beauty on the wall,
perhaps echoes of a song
written specially for you,
and sung by a voice long-gone,
a voice that yet remains
sitting in still places,
lingering between the spaces
of a confused brain.



p/s: aku sangat suke poem nih.salah satu poem yang buat aku pening kepala dalam kelas malaysian literature.tapi berbaloi sebab poem nih sangat indah.btw.hillary tham.adelah poet dari malaysia.so nih hasil kerja anak malaysia.yang di iktiraf oleh masyarakat dunia.sangat bangga.hehe.ouh yea.poem nih ade kat cnie.sebab aku ade janji dekat sorang blogger yang sangat suke poem untuk tepek poem yang aku dah belajar kat belog.so here it goes.enjoy ya!
=))

11 comments:

Mardhiah said...

cik syahirah. tq letak poem ni :D

sy ke blogger y awak mksdkn? hrp2 tak syok sendiri..hahah~

mmg lovely la poem ni :D
cm psl perpisahan or relationship y fading away..hohooo~

Mardhiah said...
This comment has been removed by the author.
zai said...

pagi jumaat yg indah
ku dtg kesini
ku baca poem itu
ku baca lagi dan lagi dan lagii
lalu ku type dispace comment
kenapa aku susah nak paham poem ?
adakah kerna aku bkn category minah yg nak phm bahasa pujangga jiwa raga neh...

tp aku ttp teruskan pembacaan

~::Iffat @ Wonderfatts::~ said...

poem itu talkin...bukan talking pelat nigger, talkin yg mengingatkan org sekeliling..haha...ntah,main tembak je ni..ape menda yg dia suka sgt ntah..org puisi pun tak berapa nak layan, tapi bole la sikit..nak dengar? hahah,sila membacai..
Tiktiktik airmataku,
hikhikhik kekekanku,
hihihi hilang gigi tinggal gusi.
selamat pagi.

dah

senandung semalam said...

i dun like poem...
hahhaaaa

reen_sofee said...

ya Allah weh!
aku paham pon idak!
adehh
sorry aku tak reti poem poem neh!
hee~

*ko kene translate kan ntok aku!
haahah

Days said...

mardhiah: ye mmg kamu yg saya maksudkan hehe.dh tekaan kamu betul. pasal relationship.pasal hidup.best kan? hee

Days said...

zai: hahaha aku dulu terseksa gak jiwa raga nk paham poem tp kene duduk sorg2 mcm org gile bace poem tu smpai lebam baru leh paham.kalo x keras ati jgk nak paham nih hee

Days said...

iffat: hish.susah sgt nak ckp selamat pagi je ke? aiseyhhh

Days said...

senandung semalam: hahaha me too.tp dulu la.now kene suke..

Days said...

reen: yea nanti aku recite satu line satu line.xplain maksud satu line satu line ok? heheh